Van Auckland tot aan Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Stef Kattenpoel Oude Heerink - WaarBenJij.nu Van Auckland tot aan Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Stef Kattenpoel Oude Heerink - WaarBenJij.nu

Van Auckland tot aan Wellington

Blijf op de hoogte en volg Stef

23 November 2014 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hallo allemaal vanuit de hoofdstad van Nieuw-Zeeland, Wellington. Hier ben ik nou alweer 5 dagen maar mijn avontuur begon op het Noordereiland in Auckland. Van Auckland heb ik (nog, want ik kom er morgen alweer terug) niet zoveel gezien, kwam er immers laat in de middag aan, ben alleen een beetje door de stad wezen lopen en de volgende dag zou immers mijn groene bus ook al vroeg vertrekken naar Hot Water Beach. Hier heb ik gekajakt in een beschermt marine gebied met bijzondere stopplekken waaronder een strand met de naam Cathedral Cove waar het begin van de film Narnia is opgenomen. Ik had gehoopt op Orka's tijdens het kajakken maar dat mocht niet zo zijn, heel af en toe zitten ze er plotseling maar ook zonder orka's was het top. Laat in de middag ben ik naar het strand geweest. De naam van het strand draagt niet voor niets de naam Hot Water Beach. Doordat er vulkanische grond actief is onder het strand is het zand daar soms te warm om te lopen en er zijn daar dan ook genoeg gaten te vinden waar je heerlijk in het opgewarmde zeewater kunt dobberen, soms zelfs te heet. De dag erop gingen we met de bus naar Waitomo bekend om de vele diepe grotten waar je in kunt gaan en dan de grotten verlicht worden door de vele gloeiwormen. Hier heb ik de zwaarste en meest indrukwekkende tour geboekt, the Abyss black water rafting. Ik ging abseilend 35 meter onder de grond een grot in, ging tubbend over een onder grondse rivier, door ondergrondse watervallen klimmen en door nauwe doorgangen zo diep onder de grond kruipen, behalve het steenkoude water was het super vet om te doen! Eenmaal terug in het hostel kwam ik erachter dat er twee mooie lui uit Overijssel, Gerjan uit Ommen en Rik uit Vilsteren, bij mij in de bus zaten. De volgende dag gingen we met de bus naar Rotorua maar voordat we daar gingen werden diegenen die een tour geboekt hadden, ik ook uiteraard, halverwege afgezet bij Hobbiton. Dit is het heuvelachtige landschap vol met huisjes van de Hobbits en waar de wereldberoemde films de Lord of The Rings en The Hobbit zijn opgenomen (en ze alles intact hebben gelaten laten en houden) was mooi om te zien. Wat ik misschien nog wel het leukst eraan vond was het feit dat sommige freaky fans van de films het zo geweldig vonden dat ze helemaal opgingen in de fantasie wereld die er gecreëerd is. Hierna heb ik s'avonds een Maori dorpje bezocht. Hier heb ik eten gegeten wat ze in de grond koken, en dat was echt donders lekker. Daarnaast heb ik hun wereldberoemde Haka dans geleerd waarmee ze hun tegenstanders willen bang maken. Dit was leuk om te doen. Ook mooi vond ik het om wat informatie te krijgen over deze oorspronkelijke bewoners van NZ waarvan de taal steeds meer wordt gesproken hier, ook op de scholen. Later terug gekomen in het hostel in Rotorua was er een rugby wedstrijd op tv in de hostelbar, het hier bijna heilig verklaarde nationale rugbyteam: The All Blacks tegen Australië en nadat deze gewonnen hadden heb ik een gezellige avond gehad met Rik, Gerjan en de andere kiwibuspassagiers. De dag erop stond een raftingtrip met de hoogste (7 meter) commerciële waterval in de wereld waarvan je kunt afraften gepland. Mooi werk om met een paar Chinezen, die niet konden zwemmen, in rubberen bootje van af te gaan. Jammergenoeg kantelde ons bootje niet toen we van de watervallen afgingen want dat had wellicht hilarische taferelen voor mij opgeleverd. Later die dag vertrok ik naar Taupo waar ik een lachen hostel kamer had met Rik, Gerjan en een andere Nederlander Timon uit Giethoorn, mooi clubje uit het oosten en dat hebben ze waarschijnlijk gemerkt toen ze na ons vertrek de kamer gingen schoonmaken. Er stond na 2 dagen redelijk wat lege flessen bier op het balkon van onze kamer in een dry (geen alcohol toegestaan) hostel. In Taupo wou ik graag deTongariro Alpinge Crossing gaan lopen, dit is een van de mooiste dagwandelingen van NZ en eindigt op de bekende vulkaan waar de ring in de de LOTR in gegooid werd. Echter was het te slecht weer en op die hoogte wordt het dan afgeraden om erop te gaan omdat het dan levensgevaarlijk kan worden door sneeuw/windstormen. Dus helaas deze daywalk niet gedaan maar in plaats daarvan samen met Timon en Rik naar een hotspring geweest wat ook wel relax was, toch blijft het voor mij een raar fenomeen hoe er opeens een warme waterval in een koude rivier uitmond. Tevens hebben we in de bar van ons hostel beerpong gespeeld, team Holland tegen team UK, Dutchy's allways win, daarna werd ook team Scandinavië verslagen. Toen werd ik persoonlijk uitgedaagd door een Schot om 1 op 1 te spelen, en daarbij heb ik me niet door de afleidingsmanoeuvres van vrouwen uit de UK laten afleiden en werd onze avondspreuk wederom waar gemaakt, Dutchy's allways win, ook in individueel verband. Vanuit Taupo gingen we naar River Valley. Dit is eigenlijk gewoon een vakantieoord in een vallei met een rivier, zoals de naam eigenlijk al zegt. Hier hebben we niet zoveel gedaan behalve s'avonds met ons Nederlands kwartet een pot poker gespeeld en uiteraard als langste van de bus opgebleven. En waar iedereen in een ruimte sliep met 32 personen hadden wij onze Hollandse privé kamer, ook wel weer eens lekker om gewoon een paar dagen Nederlands te praten. De dag na River Valley werd er vertrokken naar Wellington. Hier hebben we een hostel waarbij we de hele gang voor onszelf hebben, ideaal. Vreemd detail is de bedrijfsvoering van de slome manager van het hostel. Een kleine 4 persoonskamer was duurder dan een grote 6 persoonskamer waarbij hij beloofde dat hij niemand behalve ons 4 in de kamer zou plaatsen, vreemd maar ideaal. En na een beetje zeuren kregen we met onze VOC mentaliteit nog een tientje per persoon korting als we voor drie dagen boekten. In Wellington hebben we het beroemde Te Papa museum bezocht waar op dat moment een tyranosaurus skelet was, von ik wel indrukwekkend hoe groot die beesten vroeger waren. Voor de rest hebben we 3 leuke dagen en nachten gehad want met Nederlanders kun je altijd 1 ding goed, en dat is biertjes drinken. Na die drie dagen verruilden Rik en Gerjan Wellington voor het Zuidereiland en bleven Timon en ik nog twee dagen langer. Morgen vroeg gaat Timon ook richting het Zuidereiland om herenigd te worden met Rik en Gerjan. Voor mij rest morgen een 11 uur durende noordelijke busreis van Wellington naar Auckland. Het was erg gezellig met de jongs en het is mooi om mensen te ontmoeten waar je het leuk mee hebt (vaak zijn die gewoon Nederlanders want door het woord gebruik is en blijft het gewoon makkelijker om lol te hebben) maar als je reist hoort afscheid nemen er ook bij. Hoewel er wel gesproken is over een reünie tijdens Carnaval Albergen, we zullen zien. Mijn resterende week in NZ ga ik besteden met het bekijken en verkennen van Auckland en de Bay of Islands (meest noordelijke gebied van NZ), vooral de Bay of Islands moet mooi zijn..

  • 23 November 2014 - 12:06

    Karin:

    Super Stef, wat maak je toch mooie dingen mee daar. Lekker genieten nog van alle te gekke die je nog mee gaat maken! Have fun, groetjes uut Enske van Huub, Karin, Mees en Sep!

  • 27 November 2014 - 12:57

    Rick:

    Nog 3 dagen en dan zijn we herenigd:O:D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stef

Ik en mijn wereldreis

Actief sinds 12 Juni 2014
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 17768

Voorgaande reizen:

15 Juni 2014 - 31 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: